A verseny célja:

Az itiner szerint, meghatározott idő alatt (ez titkos) végighaladni az útvonalon és különböző feladatokat megoldani, minél kevesebb hibapont gyűjtésével.

Ismertető és szabályok:
A verseny több - egymástól elkülönülő - szakaszból áll. A szakaszok száma versenyenként változó, a rendező klub szabadon dönti el hogy hány szakasz lesz az adott versenyen. Általában 2-4 szakasz van a versenyeken. Minden szakasznak van „rajtja” és „célja”. Az itineren minden szükséges információ fel van tüntetve a verseny eredményes teljesítéséhez. A szakaszokat előre meghatározott idő alatt kell teljesíteni. A KRESZ-t maximálisan betartva kell a versenyt teljesíteni. A szakaszok közt lehetnek feladatok, amik lehetnek ügyességi feladatok vagy tesztkérdések, ezt is szabadon dönti el a rendező klub. A versenyen hibapontok szerezhetők, az nyer akinek a legkevesebb hibapontja van. Hibapont jár a szintidőhöz képesti késésért, korábbi érkezésért, rosszul megoldott vagy kihagyott feladatért, nem felírt falunévért, nem hibátlanul teljesített ügyességi feladatért. A KRESZ be nem tartása (pl gyorshajtás) dupla büntetéssel jár, tehát 1 perc előbb érkezés 2 hibapont míg 1 perc késés csak 1 hibapont. A szintidőhöz képest 1-1 percet lehet büntetlenül sietni/késni.

Példa:
III. szakasz 35km 6 feladat. 45 perc

44-45-46 perc alatt teljesítve 0 hibapont
43 perc 4 hibapont, 42 perc 6 hibapont
47 perc 2 hibapont, 48 perc 3 hibapont
Minden korai érkezés percenként 2 hibapont.
Minden késői érkezés percenként 1 hibapont.
Minden jól megoldott feladat 0 hibapont.
Minden kihagyott feladat 10 hibapont.
Minden rosszul megoldott feladat 1 hibapont
tehát a példánál maradva: III. szakasz teljesítve 52 perc alatt (7 hibapont) a 6-ból 4 jól megoldott feladat (2 hibapont) összesen 9 pont.


Figyelem! Ha valakit utolérsz, menet közben nem tudhatod, hogy ő lassú vagy te, vagy túl gyors. Minden szakasznak külön itinere van. Ezeket a szakasz végén le kell adni és ott kapod meg a következőét. Ezekre feljegyzik az érkezés és az indulás idejét. Az egyes szakaszok céljában bármennyi időt tölthetünk. Ilyenkor lehet a gyerekeket etetni, pelenkázni stb., vagy egyszerűen csak pihenni. Csak a ténylegesen „pályán” töltött idő számít. A verseny végső céljában lesz az értékelés és a díjazás. Közösen végigvesszük az összes feladatot. Így elkerüljük az esetleges vitákat. Az itinerekben lehetőség van feltüntetni várakozási időt, amiket levonunk az adott szakasz idejéből. Ez azért van, hogy ha pl egy vasúti átjáróban meg kell állnod 8 percre, az ne okozzon 8 hibapontot. A várakozási idő beírásával lehetőség van egy kis "csalásra", hiszen ha eltévedsz, és keringsz egy kicsit, beírva várakozási időt korrigálhatod az eltévedésed. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez egy igen veszélyes fegyver, akik ezt próbálták igen sok esetben jobban jártak volna ha nem írnak be várakozási időt, mert átesve a ló túloldalára tetemes korai érkezéseket tudtak produkálni.

Szeretnénk elkerülni a holtversenyeket, mert az megnehezíti a díjazást (a verseny direkt low-cost-os, ezért nem célszerű 2 első díjat kiosztani, ráadásul a szervezők nem is szoktak több kupával készülni). Ezért elkerülendő a holtversenyeket, azonos hibapont esetén az autó évjárata dönt. Magyarul ha két páros azonos eredményt ér el a versenyen, az egyik egy 78-as autóval a másik pedig egy 85-ös autóval indult, akkor a 78-as autó végez jobb helyen, a fiatalabb jármű veszt.

Az egész éves értékelésbe az egyes versenyeken szerzett helyezések után kapott pontok számítanak bele. Minden versenyen az első páros 20, a második 18, a harmadik 16 pontot kap, egy kis gondolkozással ki lehet találni hogy a tizedik páros 2 pontot kap, míg a többiek nem szereznek pontot. Ezen pontok adódnak össze a kupasorozat versenyein, és összetettben az nyer, aki a legtöbb pontot szerezte. Holtverseny itt sem lehetséges, az autó évjárata döntő ebben az esetben is. Ha véletlenül az évjárat is azonos, a versenyeken elért hibapontok számítanak, a kevesebb hibapont a nyerő. Minden párosnak lehetősége van egy versenyt minuszolni. Ez azért van, hogy egyrészt a szervezők is indulhassanak, ők a saját versenyüket minuszolva normál eséllyel indulhatnak a kupasorozatban, másrészt ha valaki esetleg nem tud eljönni egy versenyre, ne bukja el az egész évet. Aki minden versenyen el tud indulni, annak az összetettben természetesen a legrosszabb eredményét húzzuk ki, hiszen úgyis azt minuszolná.

Minden versenyen reggel a regisztráció befejezése után sorsoljuk ki az indulás sorrendjét, és az indulók létszámától függően 3-5 percenként indulnak a jelentkezők.

 

Itiner mintaHa esetleg még nem jártál ilyen versenyen, itt találhatsz egy minta itinert, ami alapján kell megtalálnod az utat és a kérdéseket. Ez egy 2009 verseny első szakaszának az itinere, benne vannak még a falunevek is, amiket egy versenyen neked kell beírni az itinerbe.